dag 13 4 aug

4 augustus 2022 - Drogheda, Ierland

Gelukkig scheen vanochtend de zon weer een beetje. Pff die regen is toch niet fijn hoor.

We gaan na het ontbijt eerst even naar het strand in Bunbeg, daar ligt een oud scheepswrak verder te vergaan. Maar eens kijken hij schijnt er al vanaf 1970 te liggen. Het is maar 14 graden en best winderig. Maar dat geeft niet. Het is droog.  Tot onze verbazing is er ook nog iemand in het water. Brrrr, dat zal heel koud zijn. Ons niet gezien we lopen over het strand naar de boot, die nog deels in het water ligt. Er is niet veel van over. Maar ja wat wil je na meer dan 50 jaar.

Maar goed we gaan verder, naar het Glenveagh National Park, daar is het Glenveagh Castle. Nou toch maar ook even een kasteel bezoeken. In onze beschrijving staat namelijk dat je een rondleiding kunt krijgen van 30 minuten. Dus daar gaan we voor. Eerst nog even via de kust, wat mooie uitzichtpunten langs en dan door het nationaal park. Mooie groene bergen duimen op. Prachtig. De zon schijnt ook nog tussen de wolken door, dus wat willen we nog meer? een iets hoger temperatuur zal fijn zijn. Maar we zijn al tevreden met droog weer.

Bij het kasteel aangekomen, wisselen we eerst onze gewone schoenen voor wandelschoenen, maar daar vliegen ontzettend veel kleine vliegjes. (we denken dat dit weer midges zijn). Irritante beestjes zijn het. Dus snel de schoenen aan, een extra jasje mee en de pet op tegen die .... beestjes. We gaan de heenweg met de shuttle bus en dan zien we wel wat we aantreffen. In de bus krijgen we de mededeling dat het kasteel al twee jaar niet meer open is voor bezoekers. Wel is het restaurant open. Nou jah. het zal ook weer eens niet. Goed maakt niet uit. Er schijnen tuinen omheen te liggen en een wandelpad. Dus we vermaken ons vast wel. We nemen een pad van 2 km, die behoorlijk omhoog gaat. Onze kuiten worden weer behoorlijk aangesproken.  Eerst krijgen we een uitdaging van 65 treden omhoog.  Nou prima, gaan we doen. We hebben iets van 20 getreden gedaan en dan stuiten we op een hek met een slot. Hoe is het mogelijk eerst ons uitdagen en dan snel een slot op  het hek doen. Nou ja we kunnen rechtsaf en komen op het pad. Best stijl, maar leuk. Aan het eind van het pad komen we in de tuinen uit. waar we nog even een broodje eten. Daar is een roodborstje, die een gevallen stukje brood pikt. Ik dacht dat alleen musjes dat zouden doen. Dan begint het ook weer te regenen. We besluiten de bus terug te nemen naar de auto. wandelend is 4 km. wel te doen. Maar het weer is niet tof.

In de auto terug besluiten we naar Letterkenny te gaan. Even wat winkeltjes bezoeken. Op zich valt dat nog niet mee. Maar ik scoor toch nog een leuk jasje. Die had ik eigenlijk al eerder moeten hebben, maar ja het is niet anders. Nu in ieder geval een regenjackie, die ook  nog winddicht is. We nemen nog even een kopje koffie met een soort van arretjescake en gaan dan weer richting het hotel. Weer door het park terug. Het gaat weer wat meer regenen. We schieten best op en zijn een keer op tijd bij het hotel terug.