dag 14 5 aug

5 augustus 2022 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Gisteravond na het eten nog behoorlijk aan het dubben geweest hoe we vandaag onze dag in gaan vullen. Het programma is te vol. En we moeten keuzes maken. Maar ja, wat is de beste keuze. Dat weet je vaak pas achteraf. De keus is Londonderry of the giants Causeway. En aangezien we er ook nog niet zijn, lees we moeten minimaal 1,5 uur rijden voor we in londonderry zijn. En de wegen gaan hier allemaal niet zo snel, al staan er vaak bordjes 100 langs de weg. Vaak halen we nog niet eens de 70. Ik besluit in een facebook groep van Ierland de vraag te stellen. Wat mooier is. Helpt ons misschien te kiezen. Krijg al snel reacties, dat Londonderry toch ook wel bijzonder is. De doorslag geeft het meisje van het hotel. Zij ziet het geen probleem om vanuit Belfast nogmaals naar de Giant Causeway te gaan. Nou dan doen we vandaag dus Londonderry.

Voor acht uur hebben we de koffers al in de auto en zitten we ook al aan tafel. Het ontbijt wordt pas vanaf 8 uur geserveerd en dan moeten we eerst nog via een menukaart kiezen wat we willen hebben. Dan wordt er vaak toch wel scrambled eggs besteld en vers gemaakt. Is ook wel wat waard. Dit keer ga ik voor een bagel met poched eggs. Ook lekker. Leo neemt er zalm bij.

Dan zitten we om kwart voor negen in de auto. In een keer door naar Londenderry. We moeten nog tanken want in Noord Ierland is het duurder (20 cent per liter).  Een grensovergang is er niet echt. We zien het aan de nummerborden van de auto's dat we in Noord Ierland zijn. Dus de paspoorten maar weer opgeruimd. Dan komt het volgend probleem. Geld. Hoe komen we aan ponden. We moeten immers eerst parkeren voordat we Londonderry in kunnen. We stoppen bij een winkeltje en ja hoor, Leo kan wat euro's wisselen, zodat we in ieder geval kunnen parkeren.

Dat gaat allemaal vrij makkelijk, al met al is het half elf dat we geparkeerd staan. Dus hup het centrum in. Daar lopen we zo tegen een man aan, die een historische tour geeft. We kunnen ook direct nog even pinnen. Dus dat loopt allemaal gesmeerd. het is een wandeling van een uur en een kwartier. Prima. Om elf uur is de groep compleet en gaan we. De man vertelt vol overgave zijn verhaal. Soms is het lastig te volgen, maar ik denk dat we de essentie wel hebben begrepen.

Bloody Sunday is al een langlopende kwestie, met een heel hoop verhalen, waar of niet waar. Deze man gaf wel goed te kennen, dat wat de media schrijft niet altijd waarheid is. Hij neemt ons mee langs de muurtekeningen en vertelt elke keer weer een stukje van het verhaal. En we komen op de plaatsen waar de marsen zijn gelopen en hoe de mensen in de val zijn gedreven door de soldaten. Pfff het is nogal wat. Onschuldige mensen blijkt jaren later, als het wordt toegegeven door de regering. Het leger zat fout en de doden zijn onschuldig en nooit schuldig geweest. We eindigen met de tour bij het museum. Die we vervolgens ook direct maar naar binnen gaan. Hier zien we nog meer beelden van onder andere bloody sunday. Nog even een mooie afsluiter van de tour. Het is inmiddels al tegen tweeën en we krijgen trek. Dus een heerlijke sandwich gescoord in een leuk restaurantje. Dan nog even de muur, de vredesbrug en het standbeeld langs, dit is ook nog een mooie wandeling van ongeveer drie kwartier. Maar het is prachtig weer en we hebben de tijd. Dan terug bij de auto, moeten we nog anderhalf uur rijden naar Belfast. Volgens maps dan he. We hebben wel grote wegen dus dat scheelt, denken we. Want het eerste gedeelte zijn er wegwerkzaamheden ik denk wel 15 km en we mogen maar 40 miles per uur. Wat doodsaai, ga ik toch liever langs de bergen en dalen. Maar ja we hebben niet altijd die keuze.

In Belfast aangekomen, moeten we eerst de auto kwijt. Dat is toch elke keer weer een dingetje in zo'n stad. Maar het is ons gelukt. We zitten in een hotel waar we ons via een digitaal systeem moeten inchecken. en ja hoor bijna op het einde gaat het mis. We vinden het maar gedoe en zeer onpersoonlijk. We kunnen nog wel om hulp vragen, telefonisch en uiteindelijk kunnen we naar onze kamer.