Dag 15 6 aug

6 augustus 2022 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Het ontbijt van vanochtend is anders dan alle andere ochtenden. Zit namelijk niet bij het hotel in. Dus we hebben wat broodjes gekocht bij de spar tegenover. Wat kaas en een beker koffie erbij. Ach ja even behelpen en het is niet helemaal mijn idee van vakantie.

Om tien uur hebben we een black taxi besproken, omdat het bloedheet is in onze kamer staan we al lekker op tijd buiten. Om even af te koelen. Komt er ook al een taxi aanrijden. Het zal toch niet? Maar ja hoor, de chauffeur komt er aan en vraagt of wij de taxi hebben besproken. Ja dus. Nou fijn, we kunnen alvast in de taxi gaan zitten, hij wil nog graag even een kop koffie halen. Dan gaan we door Belfast. Er wordt ons nogmaals het verhaal vertelt van de Katholieken en de protestanten. Onvoorstelbaar gewoon. Mensen die jarenlang moorden omdat ze of katholiek, of protestant zijn. Het gaat van weerskanten. Dat wordt ons dit keer wel heel duidelijk meegegeven. Protestant of Katholiek, beide even schuldig. Hij leidt ons langs verschillende plekken met verschillende verhalen en weer slachtoffers natuurlijk. Hij laat ons een flatgebouw zien, de ene kant is Katholiek en de andere kant is Protestant. ze wonen dus niet door elkaar, maar elk aan een kant van de flat. Dan gaan we ook nog even langs de muur. Een muur die de 2 geloven van elkaar scheidt. heh? het lijkt wel Berlijn zeg ik nog. Maar nee dat was niet zo. In Berlijn wilden families wel graag contact met elkaar en hier zorgde de muur juist voor de scheiding, zodat ze elkaar niet konden vermoorden. Een vredesmuur. De muur is wel net als in Berlijn nu, helemaal onder gekalkt met graffiti. Hij biedt ons aan, om er ook wat op te schrijven, nou dat doen we dan maar. Hij maakt een foto. We rijden nog door en hij vertelt dat het nu nog steeds zo is, dat er een zwembad voor de katholieken is en er is een voor de protestanten. Zo is er van alles twee in deze stad. Wat een gedoe denk ik bij mezelf, ik vind het best lastig.

Vanmiddag hebben we de Antric Coast op de planning staan. De kustroute die van Larne tot Limavady loopt. En dan willen we zeker niet de Giant Causeway missen. Maar er is ook een touwbrug en er schijnen nog leuke fotoplekjes te zijn. Dus we gaan direct op pad. Het is prachtig mooi weer. En eerst denken we nog, hadden we maar een korte broek aan gedaan. Maar later bij een stop is het zo winderig en koud dat we er weer een jasje bij aan doen. Dat is Ierland. Het ligt er ook maar net aan of de zon schijnt of niet. Als hij schijnt is het al snel lekker weer, ondanks dat de temperaturen niet erg hoog zijn. Na wat fotostops en een lunch, komen we uiteindelijk bij de touwbrug. Toch nog even over getwijfeld omdat we ook nog 20 minuten moeten lopen, de brug over, en dan weer 20 minuten terug. Dat is zo weer een dik uur. Maar we zijn er nu toch en gaan ervoor. Komen we bij een uiterst vriendelijke dame en die vraagt of we gereserveerd hebben. Nee dat hebben we niet. Dat had dus wel gemoeten. We konden nog wel even terug gaan om te kijken naar de brug. Die kon je dan vanuit de verte zien. Maar de tickets voor vandaag waren allemaal verkocht. pff hebben wij dat. Maar goed scheelt ons ook weer een uur.

Dan weer door en komen bij de Giants Causeway. Daar zijn we ook niet de enigen maar gelukkig hoefden we hier niet te reserveren en kunnen we door. We parkeren de auto en doen onze wandelschoenen aan. Eerst een pad naar boven, daar krijgen we van bovenaf uitzicht op de vierkante stenen. Dan toch ook maar even naar beneden. Dat willen we toch wel wat dichterbij beleven. Wat bijzonder! Blij dat we dit toch nog hebben gedaan. Vierkante stenen, net of het gemaakt is. Maar dit is echt uit de natuur ontstaan. Super mooi!!

Inmiddels is het al tegen vijven als we weer bijj de auto terug zijn. We besluiten om terug te gaan en onderweg ergens te gaan  eten. Dat laatste valt nog niet mee. Of het zit vol of er is geen eetgelegenheid, alleen maar pub. We komen uiteindelijk met google wel bij een leuk tentje uit. Daarna pakken we de autoweg naar Belfast.

1. Renate:
    6 augustus 2022
    Wat een leuke dag!
  2. Elsien:
    6 augustus 2022
    Zeker 😃
  3. Marthilde:
    7 augustus 2022
    Wat een mooie dag weer en leuk dat de chauffeur jullie zoveel info gaf. Leuke foto’s!
  4. Ingrid:
    7 augustus 2022
    Bijzonder die pilaren hè. Hoe zijn ze daar ontstaan? Op IJsland stikt het ervan, maar dat is door vulkanisme. Ik kan me dat in Ierland niet voorstellen eigenlijk…
    Ook fijn om eindelijk weer eens blauwe lucht te zien! ☀️
  5. Ingrid:
    7 augustus 2022
    Even opgezocht. Wel door vulkanisme dus. Een bijzonder stukje natuur in elk geval! 🤩
  6. Elsien:
    7 augustus 2022
    Idd door vulkanisme onder andere. Blijft bijzonder