Dag 18 9 aug

9 augustus 2022 - Dublin, Ierland

Eindelijk echt een keer uitgeslapen, we werden wakker van de wekker. Dat was 8 uur, lekker hoor. Ons plan is rustig te ontbijten en dan weer naar het centrum. Het rustig ontbijten gaat ons goed af. Toch zijn we alweer vroeg in de bus naar het centrum, we zijn nu eenmaal vroege mensen. Dat krijg je er blijkbaar niet uit.

We gaan eerst naar een overdekt winkelcentrum, Stephen green shopping wall. Daar is het nog erg rustig. Daar hebben we geen moeite mee hoor. Het is niet echt een centrum, maar meer een gebouw in het centrum met wat kleine winkeltjes erin. Wel een heel mooi gebouw. Ook zien we een IKEA, ja zeker. Echter hier kun je alleen je keuken samenstellen. Verder niet zo veel bijzonders, we staan ook zo weer buiten. We besluiten om naar de wijk Temple bar te gaan. We lopen tegen een rood gebouw aan met veel bloemen aan de gevel, er is ook een rooth bar. Nou dat lijkt ons wel wat. Even een kopje koffie. Maar nee, we zijn te vroeg de bar is nog niet open. Dan lopen we door en zien we De Temple bar. Daar moet je toch even geweest zijn. We lopen naar binnen en het ziet er allemaal al erg gezellig uit. Veel mensen die al aan de Guinness zitten. een donker bruin bier, dat hier erg populair is. Koffie zien we niet op de kaart staan, dan maar een coke zero. Het is namelijk nog maar half twaalf. 7,60 betalen we voor 2 blikjes. Er zit een man live te spelen, best gezellig allemaal. De bar ziet er ook leuk en gekleurd uit. Het schijnt dat ze de meest verschillende soorten whisky van Ierland hebben. We slenteren nog wat door de wijk en gaan lunchen. De zon schijnt al goed en het is al lekker warm.

Na de lunch lopen we naar de trinity college met de grootste bibliotheek van Europa. Hier ligt het book off Kells. Dit boek bevat vijf verhalen van het nieuwe testament. Het papier is van kalfshuid. Heel bijzonder. Het wordt dan ook bewaard onder bepaalde condities. Dit wordt ook bewaakt. Je mag er alleen maar naar kijken, en foto's maken niet. We krijgen in het begin nog wat uitleg, via een mobiele app, over hoe het gemaakt is en hoe het inkt e.d. gemaakt zijn. Ook dat monniken 24 uur per dag er mee bezig zijn en dat ze af en toe in de kantlijnen ook terug hebben gevonden dat ze er geen zin meer in hadden. De monniken waren nog erg jong, ze waren hier geschikt voor omdat ze erg goede ogen hadden. Het was nogal een gepriegel. Het is weer een heel verhaal wat we af moeten luisteren. Maar gelukkig is het nu in het Nederlands. Uiteindelijk komen we in de enorm grote bibliotheek. Waar 200.000 oude boeken zijn opgeslagen. Wow, wat immens is dit. 12 meter breed en 68 meter lange zaal,  2 verdiepingen hoog, helemaal vol met oude boeken. We verlaten het gebouw en gaan dan nog even linksaf. Daar is een soort van sportveld, met wat bankjes en een ijscokar. Dat kunnen we wel waarderen zeg maar. Dus even een ijsje gekocht en wat gehangen op het bankje.

Terug het centrum in, gaan we toch nog even kijken in de Grafton street, maar ook nu is er weinig van theater of artiesten te zien. We lopen weer door naar het park, waar we heerlijk in de schaduw zitten te kijken naar allerlei verschillende mensen. We willen namelijk in de stad eten en moeten onze tijd wel even vol maken. We gaan terug naar de Temple bar wijk en vinden daar een leuk terras waar we even lekker kunnen eten.

1. Marthilde:
    10 augustus 2022
    Leuk geschreven weer, enorm ja die bibliotheek . Mooie foto’s
  2. Pieta Fennema:
    10 augustus 2022
    Een mooie dag, weer leuk te lezen wat jullie weer hebben gedaan!