dag 5 27 juli

27 juli 2022 - Killarney, Ierland

Vandaag is de dag van de ring of Kerry. De kustroute van Ierland. We zijn vandaag niet zo heel erg vroeg. Maar op zich is dat niet erg. Het startpunt van de route is in Killarney, dus geen extra tijden nodig wat dat betreft. Tenminste dat denken we, ik kom er later nog even op terug.

We gaan eigenlijk al vrij snel van de route af, want daar ligt namelijk de gap of Dunloe. Dit is een bergpas, die erg mooi schijnt te zijn.  We kunnen dit bevestigen. Wat een mooie kronkelige bergweg met erg mooie plaatjes. Helaas kunnen we niet alles vastleggen op de camera. Maar geloof ons, het is echt prachtig. Bergen die eens een keer niet rotsig zijn, maar mooi groen en nee niet van de bomen, maar vooral van varens en grassen. prachtig! Verder zien we veel schapen. Echter deze schapen zijn allemaal gekleurd. De een heeft een roze rug, de ander een blauwe en weer een ander beide kleuren. We hebben geen idee waarom. We denken dat de weg dood gaat lopen, dus we keren op een gegeven moment maar terug, weer richting de ring of Kerry. Maar als ik dan nog in onze reisbeschrijving lees, zie ik dat de weg helemaal doorloopt naar het volgend plaatsje op de ring of Kerry, Klenbeigh. Oeps. dat is dom, ik had het wel gelezen maar op de kaart leek het echt dat de weg niet verder zou lopen, vandaar. Nou ja niets aan te doen. We gaan verder en besluiten dan toch nog even weer de weg af te gaan om de weg om Caragh lake te rijden. Dit is ook prachtig. We kunnen nog even lekker lunchen op een muurtje, met uitzicht over de meer. Wat een rust. Als je even wilt ontstressen, dan moet je hier zijn. Heerlijk!

Dan toch maar even door, want we zijn nog niet halverwege de meer. En zeker nog niet halverwege de route, die 185 km lang is. Pfff wat gaat de tijd hier snel. We wilden nog naar skellig eiland, maar dat gaat hem echt niet meer worden. Helaas, maar is niet anders. Er is teveel moois te zien. We vervolgen onze route richting Waterville, daar stoppen we even, want er is een standbeeld van Charlie Chaplin, want die schijnt veel in deze regio geweest te zijn. Ook is er nog een mooi uitzicht over de Atlantische Oceaan, dus wat foto's geschoten, nog even een leuk souvenirwinkeltje binnengelopen en door naar het volgend uitzichtpunt. Dit is wederom prachtig. We stappen de auto uit en horen Ierse muziek, wat toch wel gezellig is hoor. Een jongen en een meisje zijn er aan het dansen. Een ijskar staat een paar meter verder, dus onder het genot van een ijsje kunnen we naar het schouwspel kijken. Ze doen goed hun best, we krijgen nog netjes een buiging.

Bij Castle Cove  kunnen we nog de Staigue fort bezichtigen. Een cirkelvormig bouwwerk dat stamt van 500 jaar voor Christus. We moeten wel even weer van de Ring af en 4 km over een smal weggetje, waar eigenlijk maar plaats is voor 1 auto, toch komen we soms tegenliggers tegen. Het lukt ook nog steeds dat we elkaar passeren. We rijden de hele weg achter een busje aan. dat is op zich wel fijn,, want die is iets breder, dus hebben wij elke keer de ruimte. Bij het fort aangekomen stapt de man uit, en wil direct een heel verhaal met ons delen. haha, hij is alleen op reis. Tja we snappen het wel, dus geduldig luisteren we naar hem. Nou dat hebben we ook weer gezien. Een ronde fort, waarbinnen een familie leefde met al hun personeel.

Weer terug naar de Ring of Kerry. We hebben het rijden eigenlijk wel wat gehad. Dus nemen bij Sneem de korte route, door afslag R568 te nemen. deze is ongeveer 30 km korter, en aangezien we gisteren al een gedeelte van de ring of Kerry hebben gereden, is dit prima. Ondertussen zien we een enorme regenbui voor ons in de bergen trekken. Zelf geen regen gehad. We stoppen nog even bij een waterval Torc. Even 200 meter naar boven klauteren en daar zien we de waterval. Leuk hoor! ik kan er wel een tijdje naar kijken. Maar er zijn teveel mensen en we willen ook wel weer verder.  Door naar het hotel. Waar we ons even opfrissen om vervolgens Killarney in te gaan voor een hapje eten. Het is gezellig in de stad. Als we terug lopen, langs verschillende winkeltjes, wordt er door verschillende muzikanten op hun instrument gespeelt. Een man kent verschillende liedjes uit verschillende landen. Hah, als je er een muntje ingooit en je zegt uit welk land je komt, speelt hij een liedje. Bij ons was het tulpen uit amsterdam. Nog een tot ziens en we gaan richting het hotel terug. Even een barretje pakken is namelijk bijna niet te doen. Een pilsje bij het eten (een flesje heineken) is al 5,5 euro. Pfff. best veel geld.....

1. Agnes Nass:
    27 juli 2022