Anuradhapura

7 augustus 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Bij het ontbijt stond de `ober `ons al op te wachten met een groen drankje. Good for the musscles, zegt hij erbij. Eerlijk gezegd vind ik het er helemaal niet lekker uit zien en kan gelukkig op tijd zeggen dat ik maar een klein beetje wil. Dat accepteert hij ook. Het is op basis van melk. brrrrr,..... wat vies. Dit moeten we maar niet weer drinken. Dan ontstaat er wat tumult bij het raam, dus wij ook even nieuwsgierig. Staat er een man met een aapje op de fiets. Het aapje heeft een pakje aan. VRESELIJK. Hij heeft ook een slang in een mandje. Lokt ons naar buiten. Maar gelukkig is niemand gevoelig voor deze man. He ontbijt was keurig en lekker.

Ajoeburan…… en dan met twee handen naar elkaar toe en een knikje. Dat is goedendag in het Sri lankees. Dus daar beginnen we dan ook mee in de bus. Goedemorgen in het Sri lankees bestaat ook, maar ik weet het echt niet meer. Misschien kom ik daar morgen op terug.

Dan gaan we op pad naar de eerste tempel. Vincent beloofd ons dat we er heel veel gaan zien vandaag. Ik weet niet of we daar allemaal zo gelukkig mee zijn. Maar goed we laten het maar over ons heen komen. We moesten onze tempelkleding aan. Dat betekend broek tot over de knie en schouders bedekt, schoenen uit. Sokken mogen wel aan.  In de bus krijgen we ook eerst even een verhaal over het boeddhisme en hoe het verspreidt werd in Sri Lanka. Nou om het kort te houden was er iemand, Mahinda genoemd,  die de koning heeft overtuigd dat het boeddhisme echt bestaat. De koning Tise, wilde dan ook graag dat al zijn volgelingen zich bij het boeddhisme aan sloten. Zo kwam de eerste tempel tot stand. Die bezoeken wij ook als eerste. Het is de Isurumuniya tempel, een bergtempel. Eerst even in een museumpje kijken, hier zagen we overblijfselen van de oude tempel. Met name steenhouwwerk. Waarop mensen zijn afgebeeld. Ook hier de nodige uitleg. Er is onder andere een zittende boeddha. Dan kunnen we naar boven om ook even van het uitzicht te genieten. Nou dit is niet gemakkelijk. Er is namelijk niet een lekkere trap. en dan ook nog op sokken.... Maar goed we redden het wel weer. Het was wel mooi!. Dan lopen we door naar nog iets. Maar ook zien we natuurlijk weer apen. Blijft toch ook lollig. Dus daar moet iedereen ook weer wat foto´s van maken. Als de groep bij elkaar is dan worden we achter een rotssteen gebracht. daar is een hiëroglief gemaakt. Dit was een cirkel met allerlei tekens en dingen er in. Het schijnt dat deze ook in Egypte en Peru te zien is, en verder nergens. Men weet niet wat het precies betekend.

Ondertussen wordt het ook al lekker warm. Maar er waait ook een windje en dat is dan wel weer lekker. We gaan naar de bus en bezoeken de koninklijke tempels met de bijbehorende stoepa´s. Er is daar een boom gepland. de Bohdiboom. De blaadjes ervan lijken op een stoepa, als je ze dubbelvouwt. In 246 v. chr. is er een jonge boom geplant afkomstig van de boom waaronder Boeddha zijn verlichting heeft bereikt. Deze boom zou nu naar zeggen de oudste boom ter wereld zijn. De boom wordt elke keer opnieuw gestekt. Zodat de heilige boom blijft leven. De boom zelf wordt elke maand gecontroleerd op ziektes. De boom wordt aanbeden door de boeddhisten. het is er erg druk. Men brengt bloemen en eten en is aan het bidden. Anuradhapura is een heilige stad en er komen ook veel boeddhisten van buitenaf. We kunnen nog even langs een grote stoepa lopen, wel weer in tempelkleding natuurlijk. dus schoenen ook uit. Mijn god wat is het Heet aan de voeten. Ik twijfel even om terug te gaan, maar ben toch ook wel nieuwsgierig genoeg om te gaan kijken. Vooral niet stoppen, want volgens mij heb je dan echt brandblaren.(ik heb gelukkig sokken aan). Weer allemaal boeddhisten die bidden en offers brengen. Schaaltjes met rijst en currys worden klaargezet voor de boeddha. Zie je het voor je? Ik zal het wel nooit begrijpen.

Als iedereen wel uitgekeken is, gaan we naar de volgende. Dit zijn voornamelijk stoepa´s. De een nog groter en mooier dan de ander. Maar ze hebben allemaal dezelfde vorm. We rijden ook nog langs een stoepa, die opnieuw gebouwd moet worden omdat het de burgeroorlog niet heeft overleeft. De stenen worden van mens naar mens naar boven gebracht. Er is dus een trap, met daarop allemaal mensen, die elke keer een steen doorgeven. bijzonder dat het nog bestaat. Het duurt ook erg lang, voordat deze stoepa af zal zijn. Ze doen een jaar over 2 meter omhoog. In totaal zal de stoepa 50 meter hoog worden.

Dan stoppen we nog even bij de Thuparama stoepa in Anuradhapura  Dit is de oudste stoepa van Sri Lanka en de oudste nog zichtbare stoepa van de wereld. Deze stoepa heeft omliggende zuilen. We stoppen even voor de foto.

Nog even stoppen voor de foto bij de zittende boeddha en dan langs een andere pad weer naar de bus. Bij de bus staan drie vrouwen te bedelen. Jeetje wat een aasgieren vind ik dat. Net of wij het ook verdienen met handje ophouden. Gelukkig geeft ook niemand wat. Een vrouw met een kindje die zegt dat het voor haar baby is. hahah. In de bus zie ik de handjes en voetjes van het kind en dat is echt geen kleine baby meer.

Dan nog even iets anders dan een stoepa. De Kuttam Pokuna of ‘Tweeling bad’ . dit zijn twee baden, waarin de monniken zich konden reinigen.  Er zat ook een filtersysteem achter, maar die hebben we niet kunnen zien omdat er een horde kinderen omheen stond, die uitleg kregen. Helaas.

Dan eindelijk maar toch gaan we lunchen. na de lunch terug naar het hotel. Het is 35 graden, dus even in de airco afkoelen is dan wel lekker. We vallen nog even in slaap zelfs. Dan besluiten we toch nog even naar het stadscentrum te lopen. Op zich wel even lekker. Wat een verkeer. En wat een uitlaatgassen. Leo zegt nog, kan bijna beter een sigaret op steken. In het centrum zien we nog twee aapjes over de elektriciteitskabels lopen. en als we terug lopen naar het hotel zit de lucht vol met halsbandparkieten. Ik vind dit erg mooi!.

1. Karin:
    Weer een mooi verslag.
  2. Vsc:
    7 augustus 2018
    Hadden julie verwacht wat je allemaal te zien en te horen zou krijgen .Ik zie jullie in gedachten al lopen op sokken .Toch eens meegemaakt .Een leuk verslag Elsien .Goed gedaan .Groetjes en van alles wat jullie zien genieten !!.Ploon
  3. Pieta Fennema:
    7 augustus 2018
    Mooi om weereen verslag te lezen. Ik kijk er elke dag weer naar uit!!
  4. Renate:
    7 augustus 2018
    Leuk om weer iets van jullie belevenissen te lezen! 😀
  5. Johan:
    8 augustus 2018
    Weer heel mooi om dit verhaal te lezen. Tot het volgend verslag.!!