Negombo-Anuradhapura

6 augustus 2018

Na een nacht doorgehaald te hebben(ivm het vliegen) hebben we nu een heerlijke nachtrust gehad. Heerlijke bedden en een mooie ruime kamer doet veel goed.  Om 7 uur worden we wakker gebeld. Dus het vakantieritueel kan beginnen. 7 uur opstaan, kwart voor 8 koffers voor de deur en dan ontbijten, om half 9 bij de bus. Dat gaat allemaal prima. Het gezelschap is om half negen idd in de bus. Onze reisleiders staan al te wachten. We hebben twee reisleiders. Vincent, een Belgische jongen, die al zijn hele leven in Sri Lanka komt. Hij is pas 19, maar tot nu toe geen klachten. Dan is er nog Antony, Hij is een Sri Lankees en kan ons dus nog meer over het leven en de gewoonten van de mensen vertellen. Natuurlijk hebben we ook een chauffeur en daarbij is er een "hulpje", helpt mee met het parkeren van de bus, of even het verkeer tegen houden, mensen tellen en water verkopen. Ik denk dat het wel goed komt met deze vier mannen.

We rijden langs de zee. Hier zien we nog veel vis en kip in kraampjes te koop aangeboden. Levende kippen wel te verstaan. Verder nog heel veel handel. We komen langs een gebied waar veel kleigrond is. Hier worden dakpannen gebakken. Er staan dan ook wat fabriekjes die ze maken.

Onderweg stoppen we nog even bij een tempel. tempel van Mihinkato. We mogen even door de poort kijken. Pracht en praal en erg kleurrijk. Maar toch altijd leuk om even mee te pikken. Verderop zijn de palmbomen een bron van inkomsten. Vincent haalt uit de vele verschillende palmbomen 2 soorten, die erg belangrijk zijn voor de mensen hier. Je hebt palmbomen met gele vruchten(kokosnoten) Deze zitten vooral vol met sap. Dan heb je ook nog palmbomen met bruine kokosnoten (de noten die wij kennen), deze worden vooral geplukt voorde kokosmelk en natuurlijk de kokos. Maar de kokosnoten hebben ook nog een soort van schil. Het is ruig(wordt even door de bus gegeven) In deze schil zitten vezels aan de binnenkant. Deze vezels worden er uit gehaald. En drie dubbel gevlochten tot een touw. Er kunnen zelfs touwen gemaakt worden, zodat er een brug aan kan hangen. Dan hebben we nog de bloemen. In de sap van de bloemen zit van nature 3-4 % alcohol. Als de bloemen worden gedroogd, dan oxideert het sap tot een soort suiker. De Sri lankezen, bijten dan een stukje van het suiker af en vervolgens nemen ze een slokje thee. Verder kan de sap nog gebruikt worden om een "arak" te maken. Dit is een soort wishkey dat uit 30 - 37 % alcohol bestaat. De bladeren worden gebruikt voor het afdichten van huizen. Gevlochten om daken lekdicht te krijgen.   Kortom de palmbomen worden erg nuttig gebruikt. Het oogsten van de kokosnoten hebben jullie ook vast wel eens gezien. Vincent legt het nog wel een keer uit. Ook vertelt hij er bij dat er soms touwen van palmboom tot palmboom gespannen worden. De plukkers kunnen dan van boom naar boom. Maar dit is niet superveilig, omdat er dieren zijn, zoals eekhoorns, insecten en aapjes, die de touwen kapot kunnen knabbelen.

We rijden gestaag verder. Op zich zijn de kilometers niet zoveel, maar we kunnen niet echt hard rijden. Het is ook geen snelweg. Rijden veelal langs dorpjes. Ik vind het wel leuk om te zien. Veel bedrijvigheid valt me op. Van tuk tuk reparaties, tot het verkopen van groente en fruit.  Dan komen we aan bij een restaurant waar we de lunch nuttigen. We worden zeer gastvrij ontvangen. Hier staat een buffet voor ons klaar. Ziet er allemaal zeer goed uit. Er wordt wel gewaarschuwd voor eten, dat pittig kan zijn. En ja hoor, dat is het. Ik vind het al eerder pittig, dan wordt aangegeven trouwens haha. Misschien gaat het nog wennen.

Na de lunch gaan we naar de tempel van Mihintale. Maar onderweg stoppen we nog even bij een ruine van een ziekenhuis uit een periode voor christus. Haha, niet helemaal goed opgelet. Er liepen namelijk ook aapjes (makaken), tja en die moeten natuurlijk wel op de foto. Voor het geval je nooit een aap weer ziet. Maar Vincent vertelt wel een goed verhaal, want er zijn mensen die wel goed opletten. Hij plukt ook nog een vrucht van de boom. Een houtappel. Deze helpen goed tegen het afkoelen en schijnt erg lekker te zijn. Zelfs de olifanten plukten deze vruchten van de bomen. Maar eten ook de wortels van de bomen.  Verder werd er vertelt dat de natuur erg veel medicijnen heeft. Daar kon geen nivea tegen op. Haha.

Dan door naar de Mihintale tempel. Prachtig. Ook hier lopen de apen in overvloed, dus had best rustig aan kunnen doen met fotograferen. We moeten een lange trap naar boven nemen en komen uit bij de stoepa. Er is een kleine en een grote.

Daar vertelt Vincent nog iets over het boeddhisme. We krijgen een half uur om even rond te kijken. We kunnen een trap op, om de grote boeddha te bezichtigen. We kunnen een andere trap op, om een stoepa te bezichtigen en dan is er nog een derde trap en daar kun je dan van het uitzicht genieten.  Ik ga naar de boeddha. Leo blijft beneden. Hij moet op sokken en aangezien het allemaal niet mooi vlak is, kiest hij ervoor om het van beneden te bekijken. Gaat ook prima trouwens. Dan na een half uur weer verzamelen, schoenen aan en de trappen weer af naar beneden. En dan op naar het hotel.

Het hotel is goed te doen. Mooie ruime kamer en een frisse douche. We ploffen even op ons bed, zodat ik een verhaaltje kan typen en Leo even zijn internet kan bij houden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    6 augustus 2018
    Wat weer een mooi verslag. Blijf genieten !
  2. Johan:
    6 augustus 2018
    Zo het begin is er weer. Weer een leuk verslag. Het blijft mooi.
    Fijne vakantie verder.!
  3. Jan en Gea:
    7 augustus 2018
    Zo te lezen is het heel leuk daar en veel te zien. Mooie foto’s! Sfeer spreekt ons wel aan.. we zijn jaloers😉
  4. Elly Heijstek:
    Schrijf zo door😎
  5. Vsc:
    7 augustus 2018
    Ik heb je verhalen in foute volgorde gelezen maar het is niet minder interessant .