Colombo

22 augustus 2018

Dinsdag, is het vandaag. Het wordt zeer waarschijnlijk een lange dag. Om tien uur komt de bus de hele groep halen om naar Colombo te gaan. We hebben nog een half uurtje bijgesmokkeld. Als om tien uur de bus komt zien we dezelfde chauffeur en busboy weer. Dat voelt wel vertrouwd. Het is ongeveer 40 minuten rijden naar Colombo. Daar gaan we dan een citytour doen

De gids is echter niet super duidelijk. Nou ja, ik zie wel. We moeten de dag toch door. Als we in Colombo zijn, wil hij direct al een fotostop. Maar er zit niemand echt op te wachten. Hij wil ons ook graag tempels laten zien. Maar er galmt direct door de bus dat niemand tempelkleding aan heeft. We zijn tempelmoe!

We rijden wat rondjes heb ik het idee. Hij vertelt over een aantal gebouwen die we tegen komen. Maar niemand in de groep kan zijn aandacht er echt bij houden. Als hij dan nog een keer zegt dat we een foto kunnen maken, besluiten Leo en ik om toch te gaan. Al is het maar voor de gids, de rest volgt dan toch ook maar. Als er 1 schaap over de dam is…

We stoppen nog bij Independence building. Ziet er mooi uit!! Ook kunnen we even naar de wc. Is ook wel welkom. Dan is het tijd voor de lunch. Van de kaart. Leo neemt spaghetti. Ik neem een kip wrap.Hier zitten nog stukjes bot in. Dan ben ik er al direct weer klaar mee. Maar gids vertelt dat er ook nog een supermarkt is, daar maar even heen. Het komt allemaal goed!

Vanuit de supermarkt gaan we naar de bus. We gaan naar een city market leuk bedacht  maar aangezien veel mensen hun geld al op of bijna op hebben… ik koop toch nog een sleutelhanger. Deze had ik ik kandy ook al gezien. Maar niet gekocht. Dan nu maar meenemen.  Buiten op de straat is er veel lawaai. De gids vertelt dat er protestacties zijn. Dit gaat over facility. Over het onderwijs wat wordt verslechterd voor de armere mensen. De winkel waar wij zijn gedropped staat in een soort van stadsmuur., met een poort. Mensen van de groep zijn toch nieuwsgierig en gaan even door de poort om te kijken. Maar dan komt er steeds meer lawaai. De poort gaat dicht en de helft van de groep staat binnen en de andere helft buiten op straat. Achteraf hoorden we dat het waterkanon werd ingezet.  We gaan terug de bus in en rijden voor ons gevoel nog weer rondjes. En dan moeten we onze bus weer uit. We lopen met 27 man door Colombo. Het is de bazaar. Wat een herrie zeg. De tuk tuks, vrachtwagens, motoren, handkarren. Alles loopt door elkaar en hutje mudje door elkaar. Luid toeterend dat ze er langs willen. Daar manoeuvreren wij ons ook tussendoor. Het is een beleving op zich! We komen toch stiekem nog bij een tempel en bij een kerk.

Dan eindelijk maar toch zijn we lopend bij het hotel aangekomen. We kunnen ons met 6 personen in een kamer opfrissen. Toch wel even lekker. Dan gaan we voor de laatste keer met de groep aan het buffet. Om elf uur worden we opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. Dat wordt een lange dag en nacht. De twee vlucht en gaan goed. Wel even puzzelen met elkaar om als stelletjes bij elkaar te komen zitten. Het reisbureau heeft de stoelen gereserveerd en wij worden zomaar ergens neer gezet. Wat raar! Maar het komt goed. Met wat geruild her en der komen de meeste mensen wel bij elkaar te zitten