dag 10 1 aug

1 augustus 2022 - Westport, Ierland

Vanmorgen natuurlijk, net als andere ochtenden, eerst maar even kijken wat we voor kleding aan doen. Lang of kort. We kiezen maar voor lang. Want er hangt wat regen in de lucht. Temperatuur is een beetje hetzelfde als gisteren, gisteren was het heerlijk weer en kon het rustig in de korte broek, maar vandaag voorspellen ze regen en dan is de gevoelstemperatuur hier in Ierland natuurlijk wel wat anders. We doen ook direct de wandelschoenen aan, want we willen toch ook wel wat gaan wandelen in Ierland. Het moet niet weer een auto dag worden.

Tijdens het ontbijt beslissen we dat we toch nog maar een keer de wild Atlantic route te nemen. Dit keer op de Achill Island. We rijden eerst helemaal naar achteren, naar Slievemore. Daar is een verlaten dorp Great Famine, 1845. De resten zijn bewaard gebleven. Maar hoe meer we het dorp naderen hoe slechter het weer. En uiteindelijk komt het met bakken uit de lucht. Tja wat moeten we nu. Pfff hoe is het mogelijk. Nee we gaan niet wandelen in de stromende regen, maar we zijn ook niet van suiker. En nee het lijkt nog niet echt droog te worden. Dus in de auto is er dan ook niets aan. Moeten we dan naar een aquarium? Ook niet veel zin in. Bah, wat wordt je daar snel vervelend van.

Maar gelukkig hebben we even gewacht. Het klaart toch wat op. Het regent nog iets en we besluiten om toch naar het dorp te gaan lopen. En dat is absoluut leuk. Er staan een tal van stenen gestapelde huisjes zonder dak. Verder lopen er ontzettend veel schapen. Die houden ons ook bezig. Echt leuk. We lopen netjes over het pad, maar zien ook mensen tussen de huisjes lopen, dus dat lonkt ons ook. Maar dit valt niet mee hoor. Het gras is natuurlijk zeiknat maar ook is het geen pad en niet vlak. Dus toch maar weer terug.

Weer terug bij de auto gaan we toch de route maar nemen. Het is nog steeds bewolkt en het regent ook nog wel wat. Maar het is nog te doen. We zien heel veel leuke plekjes om te picknicken, maar het is allemaal zeiknat en het regent nog steeds wel wat. Dus de broodjes maar bewaren voor morgen. We rijden door en maken nog enkele foto stops. Er lopen hier veel schapen, die elke keer voor leuke plaatjes zorgen. Maar ook de rotsen langs het water zien we goed. Prachtig! We gaan dan maar een broodje bij een hotel eten. Het is er gezellig en wat oudbollig. Er is geen menukaart. De gastheer vertelt ons wat hij heeft en we gaan voor de sandwich kaas en ham.

Dan weer terug naar de auto, het ziet er nog steeds niet goed uit. We besluiten wel om de route af te maken, wat moet je anders? Er is ook niet zoveel anders. We moeten het echt van de natuur hebben. Maar het valt nu echt met dikke bakken uit de lucht. Het zand stroomt van de hoger gelegen paden af over de weg. Maar rustig door rijden. De schapen vinden het ook echt niet leuk. We zien nog een verlaten huisje vol met schapen. Die zijn dus slim geweest.

Uiteindelijk gaan we terug naar het hotel en doen daar maar even een relaxed uurtje in onze kamer. Gelukkig is deze wel lekker ruim.