Dag 11 2 aug

2 augustus 2022 - Westport, Ierland

Toen we wakker werden vanochtend, regende het nog steeds. Maar buienradar gaf aan, dat het niet de hele dag zal regenen. Dus we gaan plannen maken om toch maar een keer te gaan wandelen. Echter waar? En wat is geschikt voor ons? Op het internet kunnen we het niet zo goed vinden, dus maar even op zoek naar een "I" informatiepunt. Het meisje daar helpt ons uiterst vriendelijk en ze geeft ons een boekje mee met verschillende wandelingen en verschillende moeilijkheden. Bij het hotel terug, smeren we even onze broodjes voor tussen de middag en pakken de rugzak verder in met wat drinken enz. We besluiten een tocht van 4,5 km te maken bij de heilige berg van Croagh Patrick. St. Patrick is de beschermheilige die inde 5e eeuw de Ierse heidenen bekeerde tot het katholicisme. Er zit wat hoogte verschillen in, dus dat is toch ook wel leuk.

We moeten er eerst nog even heenrijden. Het is niet zover, in een kwartier staan we op de parkeerplaats. We zien het beeld van de heilige al staan. Staat wel wat hoger gelegen. Geen probleem. Dat wilden we er immers ook in? Eerst een aantal trappen op en dan loopt er een pad, nou ja ik zal het zelf niet zo noemen. Er liggen wat stenen en er stroomt heel veel water, nog van gisteren langs die stenen. Maar goed er gaan meer mensen die kant op en dus wij er maar achteraan. Het is een beste klim, vooral met al die oneffenheid. Maar we redden het. We komen bij een wildhek aan. En dan? De meeste mensen gaan door, maar het pad blijft hetzelfde en we denken dat het nog steiler is. Nou hier ligt duidelijk voor ons beiden de grens. Dat gaan we niet doen. We slaan linksaf, zoals de beschrijving het aangeeft. Maar ook hier is geen pad, wat wij Nederlanders een pad noemen. En het is vreselijk "sjompig" nat dus. Maar het weerhoudt ons niet. We zien al snel bordjes waar we langs moeten en die geven het goed aan. We zien niemand met ons meelopen en al snel wanen we ons als enigen op de wereld. Wat een rust. Heerlijk!! Hoewel we ons zelf een pad moeten creëren van paaltje naar paaltje, door natte gras en tussen ontzettend veel schapenpoep door is het Genieten. Het waait ook behoorlijk, maar gelukkig hebben we de wind in de rug. Als we wat stenen zien, besluiten we om even rustig te gaan zitten en van het uitzicht te genieten. Het uitzicht hebben we over de Clew bay, met veel eilandjes.

Dan gaan we weer verder, we beginnen langzaam weer te dalen. Moeten daarbij ook een paar stroompjes oversteken, die best behoorlijk stromen en ook wel redelijk breed zijn. We moeten een behoorlijke stap nemen om erover te komen, maar dit lukt ons. Mooi rustig aan dalen we naar beneden. Daar zien we dan ook de schapen, die al dat poep hebben gecreëerd waarschijnlijk. Er staat een hele kudde achter een hek. Als Leo wat foto's wil maken, blehren ze of ze er uit willen. Dat gaan we natuurlijk niet doen. Verderop moeten we dan toch door de schapen heen, via een hek die we kunnen openen. Gelukkig zijn de schapen wat bang en gaan ze al achteruit. We kunnen veilig door het hek. alle schapen zijn binnen gebleven. Maar zijn best paniekerig. Best zielig hoor. Ze rennen langs ons en sommige belanden zelfs in de sloot.  Maar gelukkig komen ze er ook weer uit. Wij vervolgen ons pad verder via het asfalt. Komen langs een meer, waar we even lekker ons broodje kunnen eten en gaan dan weer door. Omdat het zo hard waait is het niet echt lekker om er zo lang te zitten. We komen nog langs mooie uitzichten, maar dit keer is het uitzicht naar de berg waar we net gelopen hebben. En dat ziet er best goed uit, moet ik zeggen.  Uiteindelijk komen we bij de parkeerplaats weer uit. Daar doen we onze wandelschoenen uit. En besluiten nog even de eilanden van gisteren te bezoeken, maar dan zonder regen.

Het is een heel ander gezicht. We zien nu ook wat cliffen, die we gisteren totaal niet zagen. Het lukt zelfs om af en toe even uit de auto te gaan. We moeten wel oppassen voor de wind. Want dat is echt behoorlijk aanwezig. Maar het komt allemaal goed. Uiteindelijk hebben we ze alle drie nog een keer gereden. Mooie vergezichten, zien we telkens voorbij komen. Ook zijn er weer voldoende schapen te zien, ze zijn ook weer droog gewaaid en grazen lekker weer van het gras.

1. Marthilde:
    3 augustus 2022
    Wat weer een mooi geschreven verhaal en prachtige foto’s. Superleuk om zo een beetje met jullie mee te reizen