dag 12 3 aug

3 augustus 2022 - Kincaslough, Ierland

Weer een nieuwe dag, we hopen op toch wat mooi weer vandaag. Maar het miezert nog steeds als we wakker worden. Direct maar even op buitenradar kijken, die voorspelt ook niet heel veel goeds, maar toch wel ook droge perioden. Tja het is niet anders en het wordt toch een auto dag. We moeten 275 km afleggen om bij ons volgende slaapplaats aan te komen. Dat is een mooi eindje. Er zit echter ook wel een behoorlijk stukje autoweg bij. Wat wel wat beter opschiet. De 100 km/u die is toegestaan halen we vaak niet hoor. Wat wel opvalt is dat de wegen vrij breed zijn. (N-wegen), dat maakt een vrachtwagen inhalen bijvoorbeeld wel wat makkelijker. Ze gaan even opzij en je kunt op dezelfde baan voorbij gaan.

We passeren de Benbulben, dit is een berg dat lijkt op de tafelberg. Maar helaas er hangt mist boven, zodat we de top niet zien. Waar het uiteindelijk toch om draait. Wel even een foto gemaakt.

Onze route gaat eerst naar Slieve League. Dit zijn de hoogste cliffen van Europa. Ze zijn drie keer zo hoog als die van Moher. Maar toeristisch is het veel minder druk. We besluiten eerst maar even naar de visitor center te gaan. Misschien vaart er nog een bootje onderlangs. Dat is denk ik ook wel leuk. Maar nee, die was al volgeboekt. Oke, dan nemen we een shuttlebus naar boven. Deze doet er 10 minuten over. De chauffeur vertelt ook nog even wat onderweg, dat is mooi meegenomen. De wandelroute er naar toe is ongeveer 45 minuten. Als we in de bus zitten, zijn we toch wel blij dat we dat niet gedaan hebben. Steile wegen hadden we moeten lopen. En ik denk dat we er wel langer over gedaan hadden. De bus laat ons eruit en we zien direct de kliffen. Mooi hoor. ook heel mooi uitzicht. Gelukkig is het droog. Het is wel koud, zo'n 14 graden, maar dat is niet zo erg. Er loopt een pad de berg op, die kunnen we natuurlijk nog wel even nemen, voor eventueel nog betere uitzichten. Ach jah of dat zo is of niet, dat betwijfel ik. Maar het is wel even leuk om te doen en te beleven dat je zo hoog kunt staan. We kunnen nog hoger, er schijnt nog een smal pad (one mans pad) te lopen over de berg. Maar dat laten we maar even aan ons voorbijgaan. Dit pad zou je 4,5 uur over kunnen lopen. Tja en dan moet je ook nog terug.  We kopen ons nog een kopje koffie en genieten van het droge weer. Dan komt de bus ons weer halen en brengt ons weer naar de auto.

We vervolgen onze weg, richting het bedevaartsplaatsje Glencolumbkille. Hier is het Folk Village te zien. een aantal Ierse cottages met rieten daken. Die zet ik maar even op de foto. Om daar naar binnen te gaan, ben je namelijk 6,5 euro kwijt. Ik heb het er niet voor over. Het is vrij klein zo te zien en kan de huisjes prima vanaf de weg zien. We moeten ook weer verder en het weer veranderd weer.  Onderweg krijgen we nog een cadeautje. Een viertal schapen, een herdershond en een herder lopen voor ons op de weg. Wat een mooi plaatje. Lovely, zoals we het hier veel horen. We vervolgen verder onze weg in een stuk door naar het hotel. Het regent weer behoorlijk en de uitzichten zijn veelal mistig. Dus helaas. Maar het is ook alweer half zes als we ons inchecken in het hotel. Toch een leuke dag gehad ondanks het weer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Martje Scheve:
    3 augustus 2022
    Geweldigh zoals jullie alles mooi beleven en ons mee laten genieten Nog heel veel plezier
  2. Renate:
    3 augustus 2022
    Heel mooi! Prachtig plaatje met z'n 2tjes!