Dag 3 25 juli

25 juli 2022 - Kinsale, Ierland

Vandaag al vroeg op, we waren al vroeg wakker, dus dan maar ons klaar maken voor vandaag. Het wordt een lange dag in de auto. We moeten van Woodenbridge naar Kinsale. Dit is een behoorlijk eind. En het liefst willen we natuurlijk ook nog van alle doen onderweg. Dus tegen 7 uur waren we al bij het ontbijt. Ze waren nog niet eens klaar met voorbereiden. Koffers stonden al in de auto, dus we konden zo onze tanden poetsen en op pad. de N30 op en deze ging later over naar de N25. Snelweg en autowegen, vandaag. Dik 250 km moet er worden afgelegd. Dat is best veel in Ierland. Tijdens het uitchecken gaf de dame aan de balie ons nog een tip om bij Dungarvan even te gaan kijken. Het was een mooi plaatsje, die we wel even aan konden doen. Ze had nog meer, maar jah. wat ik al zei: de dag is zo om. Maar toch maar even daar gekeken, behalve veel wind en een haven waarin de boten op het droge lagen, wel een lekker kopje koffie met een muffin gehad.

Dus weer in de auto en door naar Cobh, dit is de laatste plaats waar de Titanic heeft aangemeerd. We zien al vrij snel een parkeerplaats, echter deze is tot aan zijn strot aan toe vol. Dan maar de auto aan een straatje ernaast parkeren. Daar staan er meer en gaat prima. We lopen langs een enorme kerk naar beneden. Recht tegen de Titanic museum aan. Maar we vinden het toch een beetje zonde van onze tijd om in een museum rond te lopen. Aangezien het ook lekker weer is. We hangen nog even rond op het plein en dan lopen we weer terug naar de auto. Onderweg nog van die leuke gekleurde huisjes gefotografeerd. Dat ziet er erg leuk uit.

Dan op naar Cork. Hier is een English Market. Een overdekte markthal. Wel leuk om even doorheen te lopen. Veel vlees, vis en groenten zijn er te koop. Maar ook chocolade en kruiden. Het vlees wordt nog verder verwerkt voor de verkoop. Zien de slagers nog behoorlijk aan het werk. Ook de vis is lekker vers zeg maar.  Na een broodje braadworst te hebben gehad besluiten we om weer door te gaan. Eigenlijk wilden we nog naar Blarney castle. Maar inmiddels is het drie uur en willen we ook nog in Kinsale kijken. We zijn hier maar 1 nacht. Dus we laten het kasteel maar liggen en gaan direct naar Kinsale. Hier besluiten we om naar fort James te gaan wandelen. En terwijl onze wandelschoenen lekker in de auto liggen, gaan wij op onze gewone schoenen aan de wandel. Het is 3 km, maar het loopt toch wel weer anders dan in Nederland. We doen er dan ook iets langer over dan verwacht. Als we er dan bijna zijn lijkt het ook nog net of er helemaal niets meer over is van het fort. Als we nog even verder lopen, blijkt dat er nog wel wat van over is. Best even leuk om te zien. Op de terugweg weer naar het dorpje, zien we in de haven nog een zeehondje zwemmen. Dat blijft voor ons toch wel bijzonder.

De winkeltjes zijn inmiddels gesloten in Kinsale, maar gelukkig kunnen we nog wel even wat eten. We kwamen nog mensen tegen die we in het vliegtuig naar Ierland hadden ontmoet en die zeiden dat het goed eten was bij Jim Adwerds Pub. We zijn daar dan ook maar naar toe gegaan en inderdaad het smaakte weer goed. Vooral het toetje. een banofie pie en een brownie gaan er smakelijk in.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl