dag 6 28 juli

28 juli 2022 - Killarney, Ierland

Vandaag een rustig dagje wat betreft de auto, we gaan namelijk naar Dingle en vanuit Dingle gaan we met een boot naar Blasket eiland. Althans we varen er langs.

We kunnen dus rustig van start gaan want de boot gaat pas om twee uur varen. Verder niets op het programma gevonden wat we  nog voor de tijd kunnen gaan doen, dus we doen lekker rustig aan en rijden alvast richting Dingle, schijnt volgens de reisbeschrijving een leuk dorpje te zijn.  Onderweg nog even een fotostop. We hoeven dit keer niet over een heggie of iets te kijken, want er staat een hek open, waar we even op het stukkie land van de koeien kunnen komen. Het uitzicht is echt geweldig. We klooien nog even wat met het toestel om een keer een foto van ons tweeën te maken. Haha, geeft altijd wel weer lol. Tussen de koeienvlaaien lukt het nog aardig om heelhuids een foto te nemen.

In Dingle aangekomen eerst maar even parkeren, we staan wel betaald. maar wel mooi lekker dichtbij de boot. We lopen het stadje even in. Het is nog vrij rustig. Inderdaad doet het gezellig aan. Kleine winkeltjes langs de straten en veel souvenirwinkels we lopen af en toe even naar binnen. en dwalen langzaam van de kust af. Verder niet zoveel meer te zien en we lopen terug om eens een hapje te eten.

Bij een restaurantje bestellen we sandwich. Dit is heerlijk en dat we een keer alle tijd hebben is ook wel lekker. Geen gehaast.

Om half twee gaan we richting de boot. Hier moeten we nog even wachten. En dan eindelijk kunnen we als eerste aan boord. Als iedereen aan boord is vertrekken we, krijgen natuurlijk nog wat veiligheidsdingen te horen en dan laten we Dingle achter ons. Het duurt even, maar dan zien we een groep vogels en er wordt vertelt dat wanneer de vogels er zijn, er waarschijnlijk ook dolfijnen zijn. Spannend. maar buiten een paar vinnen zien we ze niet echt. Beetje teleurgesteld, maar het is een tocht van drie uur. Dus wie weet. We varen gestaag door. Beste golven zijn er en de boot schommelt behoorlijk. Inmiddels zijn er al wat kindjes zeeziek. Wij gelukkig nergens last van.

Dan komen we bij de Blasket eilanden. De grote van de drie gaat het om. Hier zijn inmiddels alle bewoners vertrokken. De gids vertelt nog dat er in totaal 140 mensen hebben gewoond. Maar op een gegeven moment was er nog maar 1 jongetje op het eiland, dus geen school meer en zo kwam het verval. We zien nog wat overgebleven resten van de huizen. Het schijnt dat er in de zomermaanden wel wat vakantiegangers naar toe gaan. We varen verder langs de kust van het eiland en zien nog wat zeehondjes zwemmen. Maar we komen voor de dolfijntjes, dus hup terug en we hopen dat we nog wat zien. Maar steeds meer verdwijnt mijn hoop. Tot we toch weer wat zien. En ja hoor een kado. Springende dolfijnen. Super leuk!!! Het blijft lastig te fotograferen. Maar wat een mooi schouwspel is het toch. Er komt zelfs eentje helemaal het water uit. Lovely, zoals ze het hier zeggen.

Met volle vaart varen we vervolgens weer naar Dingle. Daar zetten we nog even Fungie op de foto, althans zijn standbeeld. Het is een dolfijn die zich elke dag bij Dingle liet zien en met de boten mee zwom. Maar sinds 2020 is Fungie niet meer gespot. Men denkt dat hij dood is.

Een mooi dagje zo al met al, nog even wat eten in Killarney. Waar het alweer gezellig druk is. Veel pubs en restaurants maar ook winkels die tot laat open zijn.

1. Pieta Fennema:
    29 juli 2022
    👍😃 ook wel lekker even een rustig dagje tussendoor!